Facebook má na Slovensku niečo málo cez 2 milóny užívateľov, čo je nejakých 37% z celkovej populácie a takmer 50% z ľudí, ktorí majú (a využívajú) prístup na internet.[1] Ťažko povedať, či je to veľa alebo málo, ale podľa mňa sa dá povedať, že je to teda celkom dosť. Čo sa týka mojich známych, tak to bude asi oveľa viac, ako polovica – rozhodne by som skôr vymenoval kamarátov, ktorí konto na Facebooku nemajú ako tých, ktorí ho majú. A z týchto ľudí si je väčšina určite vedomá, že mnoho z toho, čo na facebooku robia, o nich všeličo prezrádza.

Vox populi, vox Dei – tlačítko Like

Postol niekto z našich kamarátov fotku, ako spoločensky unavený spí v pohostinstve ksichtom v kaluži rozliateho piva? Like. Alebo sa kamarátke narodilo dieťa a aj keď vám pripadajú všetky batoľatá rovnaké a hovoríte si, že kto videl jedno, videl všetky, predsa len ten Like pri jej novom albume s 84 fotkami stlačíte, aby sa nepovedalo. Prípadne vyšiel nový Pseudocast podcast alebo blog? Zase Like. Čo to o nás prezrádza? Z uvedeného by možno človek usúdil, že dotyčný má rád alkohol, snaží sa byť sociálny ako sa sluší a patrí (naveľa-naveľa môžme pripustiť aj možnosť, že sa teší, že ma kamarátka decko) a že sa rád dozvie nové veci zo sveta vedy. Ale dalo by sa z toho vyčítať, akej rasy je dotyčný, jeho sexuálnu alebo politickú orientáciu?

Učíme sa

Vedci z University of Cambridge sa podujali na zaujímavý experiment – čo všetko by sa dalo získať analýzou Likeov užívateľa sociálnej siete. Zobrali si vzorku vyše 58.000 dobrovoľníkov, ktorí používali aplikáciu myPersonality skrz ktorú výskumníkom o sebe poskytli viaceré súkromné informácie – výsledky IQ testov, či ich rodičia boli rozvedení alebo či fajčili alebo pili alkohol. Tieto informácie si uložili do databázy a ako ďalší krok nasledovalo nakŕmiť týmito dátami počítač a pokúsiť sa odhadnúť osobnosti iných ľudí len na základe toho, kde všade stlačili Like.

Veci, ktoré vidno hneď…

Samozrejme niektoré veci sú úplne samozrejmé. Človek, ktorý dá Like kapele Sepultura, má rád death metal. Kto dá Like stránke o homeopatii asi bude fanúšik alternatívnej medicíny. Keď niekto udelí Like stránke Ježiša Krista, je celkom na mieste predpokladať, že to bude kresťan.

…a veci, ktoré sú na prvý pohľad skryté

To zaujímavé príde až teraz. Dôkladnou analýzou udelených Likeov a dát, ktoré boli k dispozícii od dobrovoľníkov, sa počítaču podarilo predpovedať aj také veci, ktoré sú zarážajúce. Napríklad správne identifikoval až 88% gayov aj napriek tomu, že len necelých 5% z nick Likeovalo veci explicitne spojené s ich sexuálnou orientáciou. Alebo dosiahol až 73% úspešnosť pri zodpovedaní otázky „Je tento užívateľ fajčiar?“ a to na základe napríklad toho, že dotyčný Likeoval stránku skupiny Slayer a Facebookovú skupinu „I Bottle Everything Up Until I Finally Snap“. A potom tam boli aj nejaké úplne srandovné spojenia – Like na búrky a zakrútené hranolky slabo koreloval s vyššou inteligenciou.

Čo to znamená?

No samozrejme to značí hlavne to, že na sociálnych sieťach o sebe zdieľame mnoho informácií a to pravdepodobne aj bez toho, aby sme si uvedomovali rozsah našej otvorenosti. Na jednej strane to znie dosť desivo – zlé korporácie o nás zhromažďujú informácie a ani o tom nevieme. Na druhej strane musím povedať, že aj keby tieto informácie boli zneužité reklamnými agentúrami a producentami výrobkov od výmyslu sveta, naozaj by mi vadilo, že niekto vyrobí výrobok presne podľa mojich potrieb a túžob? Alebo že sa mi zobrazí na boku Facebook stránky reklama práve na ten produkt, ktorý v danej chvíli potrebujem alebo chcem? Ťažko mi je jednoznačne povedať, či negatíva prevažujú nad pozitívami alebo vice versa. Myslím, že správna otázka znie, koľko zo svojho súkromia sme ochotní obetovať na svoju pohodlnosť a spokojnosť s ponúkanými produktami. Keď bude fabrika vyrábať len dreváky a nikto nič nepovie, nič sa nezmení. Keď sa ale fabrika dozvie z Facebookovských Likeov, že zákazníci by radšej nosili tenisky, prispôsobí tomu svoju výrobu a odrazu sú všetci šťastnejší. Zákazníci nosia obuv, ktorú majú radi a fabrika zarobila. Je to a priori zle alebo dobre? Na túto otázku si musí odpovedať každý sám.

 

Zdroj : http://www.pnas.org/content/early/2013/03/06/1218772110

One Reply to “Správy (2) – Čo o nás hovorí Like na Facebooku”

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.