Viem, že toto je úplne, ale fakt že úplne mimo zameranie Pseudocastu, ale keď už mám tú príležitosť vylievať si srdce na blogu, hovorím si, však a čože by som nenapísal aj niečo o aktuálnej udalosti − a to menovite o štrajku učiteľov. Viem, že poniektorí sa rozhodli žiť v informačnej bubline a čo nemá priamy prínos pre ľudstvo ich nezaujíma (touto cestou by som chcel pozdraviť Martira), ale my ostatní, čo sa aspoň okrajovo (v mojom prípade extrémne okrajovo, ale lepšie ako kosou do brucha) zaujímame o dianie na našej rodnej hrude, sme zachytili, že niečo také ako štrajk sa tu odohralo.

 

Čo sa vlastne stalo?

Vysvetlím aj pre tých, ktorí podnikajú nemalé úsilie na to, aby sa vyhli akejkoľvek správe o situácii v našej krajine. To sa zobrala taká skupinka občanov, v tomto prípade učiteľov, a (veľmi zjednodušene povedané) išli trucovať, lebo sa im vidí, že zarábajú primálo. Celému tomu cirkusu na kolečkách šéfoval nejaký odborársky Pišta (neviem, ako sa volá, a ani ma nenapadne to hľadať). Ale viem o ňom, že má fúzy a vyzerá ako správny chlap − ten druh, čo po celodennej šichte v traktore (ktorá pozostáva z nie zanedbateľnej časti strávenej v závetrí za vlečkou s Marskou) zapadne do krčmy, lupne zo šesť kúskov a ide domov pozerať nejakú reality show v tielku zakydanom od horčice, popíja Pandúra (to je pivo, kto by nevedel. Podľa všetkého pokuľhávajucej kvality, a to som ešte použil pekný eufemizmus), nahlas flatuluje a safaládkové drobky mu padajú do lona keď v prestávkach medzi grganím kričí do kuchyne na ženu, aby mu doniesla ďalšie pivíčko. No a tento Pišta vyhlásil časovo neodmedzený dvojdňový štrajk.

A čo teda týmto štrajkom učitelia dosiahli?

No, ak mám pravdu povedať, tak neviem, lebo údajne Pišta vyjednal nejaké super vecičky, ale nikomu nechce povedať, aké. Ovčania sú spuchnutí, lebo nevedia, ako sa reality show skončila. Učitelia sú spuchnutí, lebo to tiež nevedia, ale šípia, že s tým zvyšovaním platov to asi až také žhavé nebude. Pajduláci vo vláde sú spuchnutí, lebo nejakí novinárski analfabeti sa ich furt vypytujú na tie isté voloviny (Koľko im teda pridáte? Pridáte im vôbec? Čo to tam ten starý ujo natáral na tom Balkáne? Pán Trnka sa má ako?). Mňa by to tiež nebavilo omieľať dookola to isté ako pokazená platňa (ostatne je to jedna z vecí, ktoré naozaj úprimne neznášam).

Tak dobre, a mali štrajkovať alebo nie?

Toto je otázka, v ktorej teda vôbec nemám jasno. Aby sme si rozumeli − na jednej strane chápem tých neborákov a súcitím s nimi. Ale potom si poviem…je tu niekto, kto zarába dosť? Kto by nechcel viac? Kto vo svojej profesii zarába toľko, ako je európsky priemer (to je vlastne konečný cieľ učiteľov. Trúsia také rečičky, že keď im teda štát dá ten európsky priemer, tak prestanú otŕčať ruku)? Som si takmer istý, že keby som vyhlásil anketu s týmito troma otázkami, najčastejšie odpovede by boli : „Nie!“, „Chcel by som!“ a *hurónsky smiech*. Napríklad som si len tak zo srandy pozrel, koľko zarába zvárač na Slovensku a v UK. U nás okolo 550€, v UK v prepočte okolo 2100€. Majú teraz ísť štrajkovať zvárači? A informatici? A všetci ostatní?

Preto mi tento ich cieľ príde úplne scestný a nanič. Väčšina z nás zarába menej, ako naši kolegovia v západnej Európe. Prečo by teraz práve učitelia mali zarábať tak veľa? Preto by som povedal, že ten štrajk nemal byť.

Mám ešte ďalšie výhrady, ale k tým len v krátkosti. Prvá je, že vďaka tomu, že máme štátne školstvo, nikto nevie, koľko by mal učiteľ zarábať. Nikto nevie, nakoľko si prácu učiteľa vážia jej poberatelia, teda rodičia detí, ktoré chodia do školy. Schválne mi môžte napísať do diskusie, koľko prostriedkov by ste vyložili na vzdelanie svojho dieťaťa. Dajme tomu, že vám aj s partnerom alebo partnerkou chodí na účet 2000€. Nezabudnite, že niekde treba spať a občasné jedlo by tiež nebolo celkom od veci. Hardcore level je to isté plus hypotéka na krku, poruchové auto a najbližšia škola multikultúrne integruje žiakov z neďalekej rómskej osady.

A posledná vec, čo mi vadí je argument, že kvalitných učiteľov nemáme, pretože platy sú nanič. V normálnej firme by mal človek najprv predviesť, čo vie, a potom žiadať zvýšenie. Tento argument ale hovorí o tom, že najprv dajte veľa peňazí a ja potom budem dobre pracovať. Je mi úplne jasné, že v školstve je situácia diametrálne odlišná, ale i tak mi je tento argument protivný. Príčina je v tabuľkových platoch.

Takže ty si proti chudákom učiteľom?!

Nie. Aj ja sa domnievam, že zarábajú primálo. Ale neviem, koľko by mali zarábať a takisto mi celkom nevonia cesta, akú zvolili. Už nad týmto rozmýšľam pár dní, ale fakt neviem, či im držím palce alebo nie. Poznáte ten vtip, že čo to znamená „mať zmiešané pocity“? To je keď sa svokra zrúti do priepasti vo vašom novom Ferrari. Tak nejak tak sa ja cítim ohľadom toho štrajku (až na to, že moja svokra je úplne skvelá osoba).

A tu by som to uzavrel. Do diskusie mi napíšte, či učiteľov podporujete alebo vám to skôr žerie nervy. Ja neviem.

Majte sa!

Author: osirisko

Osiris sa spolupodieľa na tvorbe Pseudocastu a prispieva do Pseudocast blogu. Väčšina postov na stránke sú jeho dielo (samozrejme okrem jOin3rových článkov). V súčasnosti pracuje v Brne ako databázový administrátor pre istú nadnárodnú korporáciu. Vo voľnom čase si rád pozrie online prednášky z rôznych prestížnych univerzít (cez rôzne projekty ako napríklad Coursera alebo VentureLab), lepí si modely lietadielok alebo športuje (najmä posilňovanie a kickbox). V minulosti zvykol tráviť nie zanedbateľný čas hraním počítačových hier, ale dnes už na to nemá toľko priestoru ako kedysi. Čítajte viac od Osirisa

20 Replies to “Štrajk učiteľov

  1. fyi, nezijem v informacnej bubline… a skolstvo ma priamy prinos pre ludstvo … aj ked to statne a obzvlast to slovenske,…. no ale ajtak neaky prinos ma… co sa tyka kolko by som dal za skolu dietatu tak takych 10% platu by mohlo stacit(pruser ked mas viac deti) …
    a teraz este k tomu ci strajk podporujem alebo ne.
    skusim tu dzabnut ake som mal myslienkove pochody:
    pochod 1: za 400 eur hrubeho ti nastupi do prace snazivy optimista – budem makat o 306 a potom mi plat raketovo porastie (toto je v aktualnom systeme uplne nemozne)
    pochod 2: clovek ktori ozaj nieco vie sa urcite vie zamestnat lepsie tj. do skolstva nastupi klavlitny clovek jedine ak ma nutkanie zachranovat svet za drobne alebo zadarmo.
    pochod 3: takze asi vacsina co nastupuje do skoly to berie ako dobru ulievaren …
    pochod 4: videl som neake diskusie so zastupcami ucitelov davnejsie to bol neaky predrazeny tender na vyucovaci nastroj boli to hmm… velki giganti ducha ta ich diskusia vyzerala ako kurnik (to miesto kde su sliepky) toakze jeden celkom rozumny prednasal a na to reagovali ludia co nepochopli co sa im snazil povedat ( a oni potom maju nieko nieco ucit … ? ) … na toto som si len spomenul a uz mi bolo znova zle ako ked som to videl prvy krat.
    pochod 5:
    takze snazivy optimisti odpadaju, odpadaju aj ludia co realne uz nieco vedia. a zostane nam zopar samaritanov co to beru ako misiu pre ludstvo a nakoniec ten asi najpocetnejsi zbytok..
    Strajk ktori maju ucitelia teraz skor schvalujem ako odmietam ale zaroven si myslim ze nato isli uplne blbo.
    v kazdom priapade neviem si predstavit len tak tu narychlo splodit neaky navrh ako motivovat tych kvalitnejsich ludi aby sa vydali na drahu svetlusiek pre slepych studentov.
    vysie platy mozno zatraktivnia pozicie pre sikovnejsich ludi, ale na skolach aj nadalej zostane plevel co sa tam usadil za tie roky. nebude to najstastnejsie riesenie….
    a europske platy LOL 😀

    1. presne to som tam napisal – ze clovek by mal najprv ukazat, co vie, a na zaklade toho by mu mal byt zvyseny plat. a tiez, ze v momentalnej situacii to nie je v skolstve mozne. toto som tam sice nenapisal, lebo som uz nechcel blog prilis natahovat (mozno bude part II.), ale ucitelia mali podla mna bojovat za systemovu zmenu, nie len za sproste zvysenie platu. tak ako joiner pise – mali bojovat za zmenu prostredia na take, ktore umozni odmenit sikovnych a kopnut do riti neschopnych babrakov. vtedy by mali moju plnu podporu. ale takto…

      1. „clovek by mal najprv ukazat, co vie, a na zaklade toho by mu mal byt zvyseny plat“. A ako chces merat co ktory ucitel vie? Toto je libertarianska demagogia, ktoru uviedli do praxe v USA, kde si naivne mysleli, ze schopnosti ucitelov sa daju objektivne merat testami a na zaklade toho potom odvodzovat plat. Na toto je kopa literatury, odporucam nacitat. Je to nezmysel a cesta do pekla. http://www.sme.sk/c/6575174/hlavne-netrestajte-deti.html

        „V momentalnej situacii to nie je v skolstve mozne“ – Stat ma kazdorocne prijem z dani, ide o to ako ich rozdelit. Tvrdenie, ze to nie je mozne je nicim inym nez politickym vyjadrenim nazoru podporujuceho status quo.

      2. neviem, ako merat schopnosti/vykon ucitelov. ale to, ze to neviem ja tu a teraz neznamena, ze sa to neda. mozno pri uciteloch je nemozne byt objektivny (na rozdiel od robotnika…napriklad vyrobi 100 suciastok, dostane 100% platu, 90 suciastok = 90% platu atd), ale aj tak sa domnievam, ze mudrejsi ludia odo mna by vedeli vytvorit model, ktory by odhalil aspon do urcitej miery „vykonnost“ ucitela, co by podla mna bolo stale lepsie, ako sucasny model, ktory odmenuje vsetkych rovnako uplne bez rozdielu. chodi ucitel nacas na hodinu? nedava si cez prestavku poldeci? a podobnych volovin by sa isto naslo vela, aj zavaznejsich veci a uz mame nieco rukolapne, co by sa mohlo premietnut na vyske mzdy.

      3. Fajn ale stale mi to pride ako postavenie voza pred somara. Nepride ti naivne od ucitela najprv ocakavat vysoky vykon a az potom ho odmenit zlepsenim jeho financnej situacie, ked prave tato zla situacia je dovodom preco jeho vykon je nizky?

  2. V texte si kladies otazku „Prečo by teraz práve učitelia mali zarábať tak veľa?“ martir spravne poukazuje na to, ze na tu otazku sa da divat komplexnejsie nez to robis v blogu. To ze, „Väčšina z nás zarába menej, ako naši kolegovia v západnej Európe“ nie je logicky spravny odrazovy bod. Suhlasim s Martiriskom ze, logicky spravnejsie je zacat so zadefinovanim spolocenskych priorit. Podla mojho nazoru sektor skolstva tak ako aj zdravotnictva jednoznacne ku spolocenskym prioritam patri. Na tento nazor existuje aj siroky medzinarodny konsenzus (vid. clanok 12 a 13 CESCR [ludske pravo na „the highest attainable standard“ co sa tyka zdravotnej starostlivosti a vzdelania „to the maximum of available resources“]). To, ze sa konecne (niektori) ludia na Slovensku politicky zacali mobilizovat a otvorene dokazat tlacit na vladu a protestovat je pozitivnym znakom toho, ze sa konecne aspon cast spolocnosti zacala prebudzat zo zvykov (pohodlnej) apatie z nadobudnutych pocas totality.

    1. Môžeš vysvetliť, prečo „Väčšina z nás zarába menej, ako naši kolegovia v západnej Európe“ nie je správny odrazový bod? To že je nejaké zamestnanie videné spoločnosťou ako dôležitejšie asi neznamená, že by nám ITčkárom nemali zvýšiť plat =)

      1. Na otazku spolocenskych priorit sa da napriklad pozriet skrz prizmu ludskych prav, ktore predstavuju minimalny standard co sa tyka ochrany ludskej dostojnosti. Ma clovek ludske pravo na auto alebo PC alebo kvalitny 3d modelling software? Nie. Ma clovek pravo na pristup ku tak kvalitnemu vzdelaniu ake je stat schopny poskytnut? Ano.

      2. To aká je spoločenská priorita je irelevantná, kedže bude asi rovnaká aj v západnej Európe a napriek tomu väčšina z nás zarába menej. Podľa mňa je to dobrý odrazový bod.

      3. Tvoj odrazovy bod je spravny len za objektivne nespravneho normativneho predpokladu neexistencie akychkolvek spolocenskych priorit (nazvime si tento predpoklad N0). Tato chyba je evidentna ked sa Osirisko za ucelom posudenia toho ci je strajk opodstatneny alebo nie v clanku sam seba explicitne najprv pyta ci „je tu niekto, kto zarába dosť? Kto by nechcel viac?“.

        Ak vychadzame z objektivne spravneho normativneho predpokladu N1, ze zvysenie kvality skolstva ma spolocensku prioritu pred zvysenim komfortu ostatnych segmentov populacie, tak strajk na zvysenie platov ucitelov na uroven europskeho standardu musi byt posudeny pozitivne. Negativne moze byt posudeny len za predpokladu N0. Takyto predpoklad je objektivne chybny ako som sa snazil naznacit uz pred tym, kedze existuje cely rad medzinarodne prijatych ludskopravnych zmluv kde su taketo priority vyjadrene ku ktorym sa zaviazala drviva vacsina existujucich statov s demokraticky zvolenmi vladami.

        Tvoje zamietnutie mojho argumentu poukazanim na to ze: „To aká je spoločenská priorita je irelevantná [sic!], kedže bude asi rovnaká aj v západnej Európe a napriek tomu väčšina z nás zarába menej“ odporuje elementarnym zakonom logickej inferencie. Z toho ze (A) spolocenske priority su zrejme rovnake u nas ako aj v zapadnej Europe a (B) ze u nas vacsina ludi zaraba menej, samo o sebe absolutne nijak nevypliva ze zadefinovanie spolocenskych priorit je irelevantne pre posudenie toho ci je strajk ucitelov opodstatneny alebo nie. Tvoje zamietnutie by bolo logicky spravne len ak by sme sa bavili o strajku vsetkych segmentov populacie alebo ak by sme vopred prijali objektivne chybny predpoklad N0.

        Separatne sa samozrejme mozme bavit o empirickej dimenzii posudenia opodstatnenosti strajku. Ak vychadzame z empirickeho predpokladu E1, ze dostojnejsi plat na urovni Europskeho priemeru pozitivne ovplyvni poziciu ucitela z hladiska jeho motivacie a moznosti sa presadit a tym zvisi jeho kvalitu, tak vysledkom musi byt opat len pozitivne posudenie opodstatnenosti strajku. Predpoklad E0, ze to tak nie je a, ze naopak ucitel musi najprv preukazat vysoky vykon mi pride socio-nelogicky a naivny.

      4. Jo, máš pravdu.
        Aj tak mi to príde ako niečo dobré na zamyslenie. Priorita by sa mohla rátať do toho, či by MALI štrajkovať. Je už druhá vec, že tie priority sú len zdrapom papiera a neodpovedajú realite (ináč by nezarábali koľko zarábajú). Tak isto dôvod prečo ja neštrajkujem nemá nič spoločné s nejakou sociálnou prioritou a myslím, že skutočný dôvod prečo štrajkujú s tým tiež nemá nič spoločné.

    2. mna by zase zaujimalo, kto a podla akych kriterii by arbitrarne urcoval tie priority. dufam, ze nemas na mysli pajdulakov v bruseli =) lebo napriklad dobre, zhodneme sa, ze ucitel je dolezite povolanie. je dolezitejsie ako lekar? alebo odbornik na medzinarodne pravo? ja na toto neviem odpovedat.

      1. Podla mna ano, je to dolezitejsie povolanie. Aj napriek tomu, ze ta otazka evokuje skor odveky problem sliepka vs. vajce, ale niekto tych lekarov musi naucit svoju pracu robit, musi im vstepit nejake pracovne navyky, posilnit cit pre zodpovednost, naucit ich ako vnimat a spracovavat informacie. Ti ludia maju na to skoly, v idealnom svete by mali sekundovat moralnej vychode rodicov, aby z potomka nebol kompletny trulko. Ja som mal za cely zivot takych ucitelov asi dvoch (=zalostne malo).

        Je otazne, na kolko si cenim vzdelanie svojho potomka, kedze som skor ten sockarsky druhy pripad a korunka naviac vzdy potesi, navyse kym junior pojde do skoly, v ramci integracie Romov do bude analogicky ako v Hollywoode, ked v kazdom filme musi byt aspon jeden pravy americky cernoch, v nasich triedach bude jeden pravy slovensky Rom (ale pevne dufam ze moja predstava je vysoko utopisticka).

      2. ja to skor beriem tak, ako…napriklad bycygel. kolesa ti treba, ram ti treba, volant ti treba, pedale ti treba…ale nejak to zoradit podla dolezitosti, to je tazko. podobne to mas aj s povolaniami. niektore su ako koleso a ine ako blatnik – je to fajna vecicka, ale da sa bez toho zaobist =)

  3. Najlepší by bol asi systém odmeňovania podľa výkonu. Obávam sa ale, že podobné systémy sú asi dosť náchylné na korupciu a zlú efektivitu. Najviac by sa mi asi páčil systém, kde by podobne veci boli dobre viditeľné na daniach. Napríklad ľudia sú nespokojní s tým, že sa zvyšujú dane. Čo keby sa urobilo to, že vyššia daň by automaticky smerovala na platy učiteľom? Tak by sa spoločnosť sama mohla rozhodnúť či súhlasí s štrajkom a chce zvýšenie platov a do akej miery to chce spraviť.

    1. system odmenovania podla vykonu v podstate (viac ale menej) funguje v hociktorej firme, kde nie su tabulkove platy (alebo jediny ukazatelom platu nie je pocet odpracovanych rokov). horsie by to bolo so stanovovanim kriterii, ale nejakou vhodnou kombinaciou roznych veci by sa aj k tomu dalo dopracovat (napriklad das detom volnu ruku ohladom ku ktoremu ucitelovi budu chodit trebars na fyziku a potom ich preskusas. pozries sa, ku ktoremu ucitelovi chodia deti najradsej, ktory mal „najmudrejsie“ deti a ten, co vyjde v oboch zhruba najlepsie, tak mu pridas. alebo nieco take, to ma len teraz napadlo, takze mozno tam budu neprekonatelne prekazky niekde po ceste xD)

      1. jop, odmenovanie by nebolo zle, ale aj tak tazko objektivne ohodnotit.keby to postavis na vysledkoch ziakov globalne, tak dost zle na tom budu ucitelia s velmi integrovanou triedou napriklad.

  4. Ono sa treba pozriet na rozne pedagogicke ustavy, ministerstvo skolstva a podobnu chamrad co cele dni vala sunky, popija kavicku a v poslede roky hlavne vymysla zbytocnu dministrativu pre ucitelov a popri tom zaraba vacsie peniaze ako ucitelia. Ked som to spocital tak 438 popisanych A4 (samozrejme toner, papiere, pc… vsetko z vlastneho) pocas „letnych prazdnin“ – a potom ze ucitelia maju dovolenku…

    1. jj, prebujnela byrokracia polyka vsade velku cast prostriedkov, nie len v skolstve. uz som tu v jednom prispevku pisal, ze radsej mal byt strajk zamerany na systemove zmeny, nie len na vyplatu.

      a k tym prazdninam…viem velmi dobre co mas na mysli, moja mama je ucitelka

  5. sak nech im zvysia tie platy o 5 percent stym ze nech hladaju systemove riesenia pre odmenovanie uspesnych ucitelov na zaklade feedbackov ci uz od ziakov alebo od ich rodicov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.