V poslednom čase sa mi množia kamaráti, ktorým sa narodili nejaké tie mláďatá. Nie žeby som teraz chcel vykladať, že pri ich výchove robia chyby (lebo to nemám odkiaľ vedieť samozrejme), ale narazil som na zaujímavú štúdiu, ktorá dáva zmysel aj podľa “zdravého sedliackeho rozumu” a môže pomôcť poukázať na drobnosť, ktorú si možno neuvedomujeme, ale môže mať nie zanedbateľný dopad na vývin dieťaťa.

Spánok

Ako všetci vieme, spánok je veľmi dôležitý – najmä preto, že keby sme nespali, umreli by sme. Aj keď mechanizmus účinku spánku, prečo ho vlastne potrebujeme a čo presne robí nie je ani zďaleka detailne objasnené, zhodneme sa na tom, že čas od času je spánok celkom príjemná aktivita. Po prvé pri spánku nastáva stav ako keby pri paralýze, vďaka čomu sa neskydneme zo stromu priamo pod nos tigrom. Po druhé niekedy sa nám snívajú pekné veci – aj keď mne sa v poslednom čase snívajú len samé sprostosti, aspoň čo si pamätám. Po tretie nad ránom záhadne získavame skill “Šakalí dych” (na okraj doplním, že týmto termínom sme za mladi označovali zápach linúci sa z dutiny ústnej človeka, ktorý požil akostné stolové víno (tzv. čučo) ktoré následne spláchol viacerými pivami a vodkami v neďalekom pohostinstve). Nuž a po štvrté sa nám dobre ráno ciká a neraz máme dobré šance rozveseliť okolie roztopašnou flatulenciou. Ale nie o tom som chcel.

Pravidelný spánok

Ďalšou reltívne rozšírenou vedomosťou je, že spávať by sme mali chodiť stále v približne rovnakú hodinu a takisto sa približne v rovnakú hodinu prebúdzať – a to i cez víkendy. Je to jedno z odporúčaní k skvalitneniu spánku (medzi iné patrí napríklad hodinu pred spánkom nesedieť za monitorom ale radšej si čítať knižku, cvičiť alebo nedávať si za obedom šlofíka). Ukazuje sa, že pravidelný spánok má na malé deti ešte jeden, nie taký očividný, účinok.

Výskum

Vedci z University College London sa zamerali na vzorku 11.178 7-ročných detí. Zistili, či deti chodili pravidelne spávať (počas týždňa, na víkendy sa nepýtali) a následne dali deťom robiť tri testy – z čítania, počtov a priestorovej orientácie. Zo štúdie vyplynulo, že deti, ktoré nechodievali spávať pravidelne (teda každý deň v približne rovnakom čase, nie že spali napríklad 1 deň v kuse a potom 3 dni nič) vo všetkých testoch dopadli horšie ako ich rovesníci, ktorí chodievali spávať stále rovnako.

Ponaučenie

Z tejto štúdie sa síce nedá povedať, že nepravidelné zahajovanie hajania spomaľuje kognitívny vývoj dieťaťa – iba poukazuje na koreláciu. Je celkom možné, že napríklad tie deti, ktoré si chodili spať ako sa im zachcelo, mali aj iné zlozvyky – vysedávanie pred telkou, žranie chipsov miesto večere, pozeranie priamych prenosov zo slovenského parlamentu a podobne. Na druhej strane dôležitosť pravidelného spánku je celkom dobre zadokumentovaná a teda by som povedal, že aj keď spochybníme, že nedostatok spánku spôsobuje kognitívny deficit, z tohto návyku môže dieťa len profitovať vo forme kvalitnejšieho spánku.

Slovo záverom

Už počujem, ako niekto kričí “Keď nemáš dieťa, čo tu rozdávaš rozumy ty mudrlant!” a bude mať pravdu – v tom zmysle, že nemám dieťa. Napriek tomu podľa mne dostupných informácií môžem rodičom len odporučiť, aby svoju ratolesť vysánkovali do postele každý deň zhruba v tú istú hodinu. Pokiaľ sa mňa týka, niet čo stratiť – len získať.

Zdroj : Time for bed: associations with cognitive performance in 7-year-old children: a longitudinal population-based study

Osiris sa spolupodieľa na tvorbe Pseudocastu a prispieva do Pseudocast blogu. Väčšina postov na stránke sú jeho dielo (samozrejme okrem jOin3rových článkov). V súčasnosti pracuje v Brne ako databázový administrátor pre istú nadnárodnú korporáciu. Vo voľnom čase si rád pozrie online prednášky z rôznych prestížnych univerzít (cez rôzne projekty ako napríklad Coursera alebo VentureLab), lepí si modely lietadielok alebo športuje (najmä posilňovanie a kickbox). V minulosti zvykol tráviť nie zanedbateľný čas hraním počítačových hier, ale dnes už na to nemá toľko priestoru ako kedysi.

Čítajte viac od Osirisa

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.